Gegantons de l'Ajuntament de Solsona

Solsona
Gegantons de l'Ajuntament de Solsona

Autor/a foto: Marc Llamas i Devesa

Termes i condicions: L'usuari/a serà lliure de poder utilitzar les dades que proporciona GegantCat que necessiti. Respecta citant les fonts de procedència: @gegantcat i www.gegantcat.com

Comparteix a les xarxes:
Informació dels gegants

Noms -

Mesures -

Any 1959

Constructor Manel Casserras i Boix

Entitat Ajuntament de Solsona

Més informació

Les festes de la Coronació de la Mare de Déu del Claustre de 1956, foren també el moment en què un jove solsoní, Manel Casserras i Boix, revelaria el seu talent com a artista.

La Confraria del Claustre, l'hi encarregà l'elaboració de nous vestits per l'Antoniu Ricu -el genet que cavalca la Mulassa- i per als vailets del Ball de Bastons.

La remodelació del Bou, però, fou la que va causar una bona impressió a la Confraria, fins al punt que encomanaren la reconstrucció dels Gegants Vells de la Coronació. 

Sens dubte, els Gegants Vells solsonins -construïts el 1959- són els més representatius de l'obra de Manel Casserras, però abans ja havia creat tres figures pel seu compte.

La primera fou un gegantó, fet a petició de la família Caellas, amics i veïns seus. La figura va ser feta a semblança del Gegant Vell, però amb un aire més caricaturesc. 

El 1959, també va crear una parella de gegantons, represe tant una jove parella, un cavaller i la seva dama, d'estètica medieval. Alguns dels elements del gegantó -com el casc o la cuirassa ornamentada amb l'escut de Solsona- ens podria fer pensar que l'artista s'hauria inspirat en els mateixos gegants solsonins. 

Actualment no tenen nom i són coneguts com els Gegantons de l'Ajuntament. La seva qualitat i bellesa van agradar a l'Alcalde Josep Serra Forn, fins a tal punt que els va adquirir i passaren a ser de propietat municipal. 

D'ençà de la seva adquisició i fins el 1966, els gegantons -portats pels infants solsonins- acompanyaren els Gegants Vells i els Gegants Joves en les seves actuacions, tan a Solsona com a altres llocs.

Al cap d'aquest temps, es va arribar a la conclusió de que la presència d'aquells gegantons, així com l'impulsivitat amb què els feien ballar, no era l'adequada, contrastant amb la solemnitat dels seus gegants. Amb aquest pretext, els gegantons foren retirats, però mai deixaren de ser propietat de l'Ajuntament. 

Actualment, els Gegantons de l'Ajuntament de Solsona, només assisteixen en actes puntuals del calendari festiu de la ciutat. Han estat presents en exposicions puntuals i també han participat a ls Trobada de Gegantons, que es celebra pels volts de la diada de Sant Roc.

Degut al seu simbolisme i representativitat, la parella ocupa un lloc d'honor al Consistori solsoní, com a custodis de la porta de la Sala de Plens. 

Autor/a text: Marc Llamas i Devesa

Fitxa enviada per: Marc Llamas i Devesa

Darreres fitxes consultades