Gegants de Sant Llorenç de Morunys

Sant Llorenç de Morunys
Gegants de Sant Llorenç de Morunys

Autor/a foto: Marcel Canal

Termes i condicions: L'usuari/a serà lliure de poder utilitzar les dades que proporciona GegantCat que necessiti. Respecta citant les fonts de procedència: @gegantcat i www.gegantcat.com

Comparteix a les xarxes:
Informació dels gegants

Noms Llorenç dels Piteus, Lleïr dels Calots i Serni de les Planelles

Mesures -

Any 1990

Constructor Manel Casserras Boix

Entitat Colla Gegantera els Tres Savis Piteus

Més informació

"Una vegada, en un hostal dels que hi havia en el camí de Berga cap a Manresa, se presentaren tres homes de la muntanya demanant acolliment per la nit que els venia damunt...".

Així comença la rondalla "Els Savis Prudents dels Piteus", escrita per Mn. Jacint Verdaguer i Santaló. L'insigne poeta relata les peripècies de tres homes de Sant Llorenç de Morunys que, creguts  de saber-ho tot, es feien dir Savis Prudents dels Piteus.

L'hostalera i el seu marit, per posar-los a prova i també per riure una mica; primer els van fer dormir en una cambra amb una sola finestra, que l'havien tapat amb un armari portàtil. Cada cop que un dels Savis es desvetllava, per més que mirés per la finestra, no veia ni gota de claror. D'aquesta manera, els Savis s'havien passat tot un dia dormint i no pogueren continuar cap a Manresa. 

En sortir de l'hostal, en un racó de l'era, veieren un carro ple de carbasses, que encara no eren conegudes a Sant Llorenç, segons la rondalla. Encuriosits, demanaren als hostalers què era allò i aquests -que no en tenien mai prou- els contestaren dient-los que eren ous d'euga. 

Ja que no havien pogut comprar una euga a la fira, demanaren si podrien endur-se'n un d'aquells "ous" pagant unes quantes lliures. L'hostaler -fent un gran esforç per no esclafir a riure- accedí, oferint-los-hi la carbassa més gran. 

Satisfets amb aquella troballa, feren camí cap a la seva vila, pensant en el profit els hi faria un ou d'euga. Passant per una carena, tot conversant, la carbassa els hi relliscà de les mans i tot rodolant, s'esclafà prop d'una mata, desvetllant una llebre que dormia.

En veure-la córrer, els Savis creieren que aquella era l'euga que havia sortit de l'ou. Capcots i amb les mans buides, es dirigien cap a Sant Llorenç de Morunys, mentre es lamentaven tot dient-se:  malaguanyada eugueta! 

El dia 8 de juliol de 1990, arribaren els gegants a Sant Llorenç de Morunys des de Solsona, portats a peu pels geganters de la nova Colla. 

Els Tres Savis Piteus, inspirats en la rondalla de Verdaguer, foren creats per l'artista solsoní Manel Casserras i Boix.

Segurament, el tret característic d'aquests gegants, és el fet siguin tres figures masculines i que cadascú vesteixi d'una manera característica. 

Malgrat que la rondalla no posa nom als protagonistes, els gegants reberen els noms de tres parròquies del municipi. 

En Llorenç dels Piteus -en honor al sant patró de la vila- vesteix de manera elegant, amb vestit gris, capa negra i barret de copa.

En Lleïr dels Calots, va abillat com un traginer, amb camisa, bata i gorra. El seu element més identificatiu és la carbassa, és a dir l'ou d'euga, que treu tímidament el cap. 

En Serni de les Planelles, és un pagès que vesteix camisa, faldilla i armilla de color crema, barretina i faixa. Duu a l'espatlla un bastó on hi ha lligat un farcell, fet amb drap piteu. 

A nivell local, participen a la Fira d'Ous d'Euga, la trobada de gegants i a la Festa Major de Sant Llorenç de Morunys, protagonitzant una esbojarrada cercavila nocturna, durant la qual es representa la seva rondalla. Van acompanyats per quatre capsgrossos i la gegantona de l'Hostalera que els hi aixecà la camisa. 

El 2021, de la mà de l'artista solsonina Teresa Casserras Moreno i el seu equip, els gegants foren sotmesos a una restauració a fons i també es renovaren els vestits. 

Autor/a text: Marc Llamas i Devesa

Fitxa enviada per: Marcel Canal
Fitxa actualitzada per: Marc Llamas i Devesa
Darrera actualització: 24/09/2025

Darreres fitxes consultades