Gegants de Guixers

Guixers
Gegants de Guixers

Autor/a foto: Marc Llamas i Devesa

Termes i condicions: L'usuari/a serà lliure de poder utilitzar les dades que proporciona GegantCat que necessiti. Respecta citant les fonts de procedència: @gegantcat i www.gegantcat.com

Comparteix a les xarxes:
Informació dels gegants

Noms Ramon i Roseta

Mesures gegant: 3,70m , geganta: 3,65m

Any 1992 (geganta), 2002 (gegant)

Constructor Manel Casserras i Boix (geganta), Manel Casserras i Solé (gegant)

Entitat Colla Gegantera de Guixers

Més informació

El municipi de Guixers, limitant amb la Vall de Lord, està format per antigues masies, esglésies i petits nuclis disseminats entre muntanyes i fondalades. El seu caràcter rural també es reflecteix en els seus gegants, Na Roseta i En Ramon. 

La tradició gegantera a Guixers, neix el 5 d'agost de 1992, quan amb motiu de la Festa Major, s'estrenà la geganta Roseta, obra de l'artista Manel Casserras i Boix, de Solsona. Juntament amb ella, neix la Colla Gegantera de Guixers. 

Na Roseta de la Masia de la Torre de la Corriu -com se l'anomena formalment- representa la pubilla d'aquesta antiga pairalia, d'origen medieval, del terme de Guixers.

Na Roseta vesteix de la manera tradicional, pròpia de les pubilles benestants. Duu camisa ratllada de màniga llarga, cosset, mantellina, un collaret amb una medalleta, davantal curt i faldilla brodada amb motius florals. 

Segurament, un dels trets més característics d'aquesta geganta és la seva bellesa captivadora. Això explicaria el fet que la gent de Guixers solia dir dels seus gegants, que mai els hi han faltat balladors, sobretot ella. 

D'ençà de la seva estrena, Na Roseta actuaria en solitari durant deu anys fins que, l'any 2002, va arribar la seva parella.

En Ramon de Guixers, també conegut com a Ramonet, fou construït pel també enyorat escultor solsoní, Josep Manel Casserras i Solé. 

El gegant és un homenatge a la pagesia, d'ací que vesteixi com solien fer-ho, antigament, els pagesos de la comarca els dies de festa. Llueix jaqueta i faldilla de vellut, camisa blanca amb llaç vermell, faixa i barretina morades i un bastó a la mà. 

Tant Na Roseta com En Ramon tingueren com a padrins els gegants de Sant Llorenç de Morunys, els Tres Savis Piteus. 

Autor/a text: Marc Llamas i Devesa

Fitxa enviada per: Daniel Porta
Fitxa actualitzada per: Marc Llamas i Devesa
Darrera actualització: 08/03/2026

Darreres fitxes consultades