Gegants de Llavaneres
Sant Andreu de Llavaneres
Autor/a foto: Joan Devesa
Informació dels gegants
Noms Jaume Llul, Minerva, i Andreuet
Mesures gegants: 3,70m , 3,50m, gegantó: 2,00m
Any 1985
Constructor Josep Cardona
Entitat Casal de Sant Andreu de Llavaneres
Més informació
La colla dels geganters de Sant Andreu de Llavaneres té dos gegants, en Jaume Llull i la Minerva, i un gegantó, l’Andreuet. A més té dos capgrossos: el pallasso i el pagès.
En Jaume Llull, el gegant, va ser construït l'any 1985 i va ser batejat el vint de gener d'aquell mateix any, durant la festa major del poble. El gegant d'Argentona i la geganta de Canet de Mar van ser els seus padrins.
El gegant pesa 60 kg i té una alçada de 3''70 m. El seu nom és en honor d’un ciutadà de Llavaneres que a finals del segle XV va lluitar per a aconseguir deslliurar el poble de l’opressió del senyor feudal de Burriach.
La Minerva, la geganta, va ser construïda l'any següent de la construcció del gegant, el 1986, per a acompanyar-lo a les festes. Es va organitzar el casament dels dos gegants durant la Festa Major d’aquell any
La geganta pesa 59 kg i té una alçada de 3''50 m. Va ser batejada amb el nom de Minerva en record de la festa major d’estiu del poble.
El constructor dels dos gegants és en Josep Cardona, en Nona de Mataró. Els seus vestits van ser fets per, entre altres, Roser Cabot, Matilde de Roldós, Rosa Torrents i Anna Soler.
l'any 1996 es va estrenar l'Andreuet, el gegantó. l'Andreuet pesa 14 kg i té una alçada de 2 m. El gegantó porta sempre un cistell amb productes del camp que representa la pagesia del poble. El seu nom prové del patró del poble, Sant Andreu.
Autor/a text: Joan Devesa